به گزارش روابط عمومی شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس به بهانه هفته دفاع مقدس :

سینمای دفاع مقدس ، یک گردان از لشکر سینمای ایران

آنان که با مباحث نظامی آشنایی دارند، به خوبی می دانند اگر در یک لشکر که متشکل از چندین تیپ، گردان و گروهان است، تنها یک تیپ یا گردان موفق عمل کند و بقیه اجزا و ارکان لشکر، عملکردی مثبت نداشته باشند، آن لشکر به پیروزی کامل دست نخواهد یافت.

به رسم سال‌های ماضی و با رسیدن به سالگرد جنگ تحمیلی، بحث سینمای دفاع مقدس برای چند روزی در محافل سینمایی و رسانه ای گرم شده و شاهد اظهار نظرهای مختلفی پیرامون این نوع سینما و چرایی کم سو شدن آن طی سال‌های اخیر و در قیاس با دهه شصت و هفتاد هستیم و در این میان عده ای نیز با بزرگ نمایی ضعف امکانات در این بخش، خواستار تخصیص اعتبارات و امکانات ویژه برای زنده کردن این نوع از سینما می شوند؛ غافل از اینکه زمانی سینمای دفاع مقدس به شکل طبیعی به رشد و توانایی واقعی دست خواهد یافت که کلیت سینمای ایران مورد حمایت و بازسازی قرار گیرد.

آنان که با مباحث نظامی آشنایی دارند، به خوبی می دانند اگر در یک لشکر که متشکل از چندین تیپ، گردان و گروهان است، تنها یک تیپ یا گردان موفق عمل کند و بقیه اجزا و ارکان لشکر، عملکردی مثبت نداشته باشند، آن لشکر به پیروزی کامل دست نخواهد یافت.

حکایت سینمای ایران و سینمای دفاع مقدس نیز حکایت لشکر و گردان است. یعنی اینکه سینمای دفاع مقدس بسان یک گردان از لشکر سینمای ایران محسوب می شود و بقیه گردان های آن شامل گردان های سینمای اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، پلیسی، کودک، طنز و… هستند. در این شرایط و به فرض اگر تنها یکی از این گردان ها مثلاً سینمای دفاع مقدس از بالاترین پشتیبانی نیز برخوردار شود، اما سایر گردان ها از پشتیبانی،هماهنگی و انسجام لازم برخوردار نباشند، نمی توان از سینمای دفاع مقدس انتظار معجزه و پیروزی داشت. حتی اگر همه امکانات نیز برای حمایت از آثار سینمای دفاع مقدس فراهم شود و یا اینکه شهرک سینمایی دفاع مقدس با بیشترین و بهترین تجهیزات نظامی تجهیز و تکمیل شود. خلاصه ابر و باد و ماه و خورشید و فلک به کار آیند و سالیانه حتی ۲۰ فیلم سینمایی دفاع مقدس با بهترین ساختار ساخته شود؛ باز هم درخوشبینانه ترین حالت، نتیجه این می شود که فیلم اول اکران می شود و با موفقیت و اقبال تماشاگران روبرو می شود، فیلم دوم راهی پرده می شود، باز هم با استقبال مردم مواجه می شود، فیلم سوم هم همین طور، اما اگر فیلم چهارم به بعد راهی پرده سینماها شود و بهترین فیلم هم از نظر ساختاری و داستانی باشد، دیگر کسی به تماشای آن نخواهد رفت و تماشاگران از تماشای مکرر فیلم های دفاع مقدس دلزده و فراری می شوند. چرا که مخاطبان سینما و اقشار و سنین مختلف همچنان که باید در طول سال دو سه فیلم خوب دفاع مقدس ببینند، باید دو سه فیلم خوب خانوادگی، دو سه فیلم خوب کودکان و نوجوانان، دو سه فیلم خوب پلیسی و حادثه ای، دو سه فیلم خوب سیاسی، چند فیلم مناسب اجتماعی و طنز و…را نیز به تماشا نشسته تا از یک سبد کامل و متنوع سینمایی و فرهنگی برخوردار شوند. به این ترتیب کلیت سینمای ایران برای آنها مفید، دلنشین و لذت‌بخش جلوه کند. اتفاقی که در سالهای اخیر رخ نداد و عملکرد نامناسب مدیران سابق سینمایی باعث پس رفت در تمامی عرصه ها و ژانرهای سینمایی شد، غافل از اینکه چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار!

پس اگر در این شرایط ما می خواهیم سینمای دفاع مقدس به جایگاه واقعی خود دست یافته و از قوت و جذابیت لازم برخوردار شده و مورد استقبال وسیع تماشاگران واقع شود؛ باید از شعار و یکسو نگری پرهیز نموده و نخست فکری اساسی برای کل سینمای ایران کرده و در پی اصلاح و تقویت تمامی سینما و ژانرهای آن باشیم تا از این رهگذر به پیکره ای از سینما دست یابیم که همه اجزای آن با هم هماهنگ و متناسب باشند.

در هر حال راه موفقیت سینمای دفاع مقدس از جاده بازسازی سینمای ایران می گذرد و تا این جاده زیر سازی و بازسازی نشود، ماشین سینمای دفاع مقدس هر چه هم که نوسازی شود، نمی تواند از چنین جاده پر دست اندازی به مقصد نهایی برسد.

کافی است با نگاهی به سینمای آمریکا به عنوان موفقترین سینمای جهان، متوجه شویم که یکی از رموز موفیقیت آن، پرداختن به خواسته ها و سلائق تمام مخاطبان و عرضه سبدی متنوع از محصولات سینمایی برای تمامی تماشاگران در طول سال است. مدیران و دست اندرکاران سینمای ایران نیز برای جذب تماشاگران بالقوه باید چنین فرمول، تنوع و تکثری را در دستور کار خود قرار داده تا همه ژانرهای سینمایی به شکلی مناسب و متناسب با هم به رشد و شکوفایی رسیده و به هم افزایی خویش یاری رسانند؛ درست مثل یک ارکستر موسیقی که زمانی موفق خواهد شد تا آوایی فراگیر و دلنشین را منتشر کند که همه ارکان، اعضا و سازهای آن با هم هماهنگ بوده و از قوت لازم برخوردار باشند.

 

پیشنهاد سر دبیر

به گزارش روابط عمومی روایت فتح ، سوگواره "رکعت به رکعت عاشقی" تولید نمایشی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس دهه اول محرم الحرام سال جاری توسط سیاوش طهورث و با شیوه ای نو به صورت تلفیقی و ترکیبی متشکل از پرده...